mandag den 3. september 2012

På weekendtur til min fødeø (2)

Fredag drog vi afsted til Limfjordens egne, nærmere betegnet Mors. Vi indlogerede os på Sallingsund Færgekro. Det arrangement, vi skulle deltage i (en bestyrelsesudflugt , hvor Husbonden sidder i bestyrelsen) begyndte ellers først lørdag formiddag, men da det er en ret lang tur fra det nordvestsjællandske, kørte vi som sagt allerede om fredagen. Vi nåede frem, så vi kunne spise aftensmad på stedet samt have en god lang aften.

Når man står og kigger på kroen og vender sig om, ser man fx dette:

Kroen er som de fleste landevejskroer, tror jeg. Vi fik dejlig mad fredag aften og nød meget, at der var plads. Det var der nemlig ikke aftenen efter, hvor vores lille selskab så skulle til Nykøbing M. for at spise. Der var nemlig bryllup på kroen. Flertallet af gæsterne kom fra Norge, og det hørtes og sås (nationaldragter, flag osv.)
Jeg vil ikke trætte jer med interiørbilleder, men Husbonden tog et billede af håndvasken på herretoilettet, som I lige skal se:

Resten af toilettet var i samme kunstneriske udformning, hvorimod dametoilettet var frygteligt kedeligt med firkantede lyseblå fliser fra anno dazumal.
Efter morgenmaden og efter at de øvrige deltagere var kommet, holdt bestyrelsen et lille hurtigt møde, mens vi andre gik en tur, og så gik det ellers afsted med bussen til Glyngøre, hvor vi startede med en skøn frokost: Fisketapas.

Der var kulmule, rødtunge,sild, torsk omviklet med bacon, lakserogn, muslinger, rejer, tang osv. med den skønneste hvidvin til. Restauranten hedder Limfjordens Hus og ligger på havnen ved siden af en masse andre driftige huse. Ud over at være restaurant er den også galleri og turistinformation.
En flok ildsjæle har de sidste år forsøgt at få vendt den triste stemning i Glyngøre til noget positivt. Byen mistede over tid ca. 800 arbejdspladser, og når der kun bor 1600 mennesker i byen, kan man godt forstå, hvor berørt hele samfundet var af det.
På et tidpunkt tog en flok ildsjæle fat. De har i mine øjne gjort det fantastisk godt. De involverede byens borgere, eftersøgte ideer og visioner, sorterede og søgte fonde.

Vi så Limfjordens Hus, Shellfish-huset, byens grillbar, som ud over de gængse burgere osv. også serverer moules frites og Limousinekød. Vi så "æ kassehus", hvor fiskerne i gamle dage ordnede deres kasser. Det er nu en form for forsamlingshus, idet byens borgere efterlyste det at kunne være noget mere sammen, osvosv. Til sidst så vi Jamohuset, en meget flot og moderne bygning med masser af kontorer og lagerhaller, som man kan leje sig ind i. Iværksættere kan for billige penge leje et skrivebord med computer og tlf.
Og mange andre ting er på bedding. Om få år vil der være et stort center for dykning med mulighed for at komme i undersøiske grotter samt dykke ned og undersøge skibsvrag og en kampvogn. De sidste to ting stod klar på havnen.
Heldigvis har Glyngøre, ikke at forglemme, en hyggelig lystbådehavn.

Hvem skulpturen forestiller, ved jeg ikke. Hun skuer ud over Sallingsund, nøgen og med stilethæle!

Efter et par timers frikvarter tilbage på kroen gik turen videre til Nyk.M., hvor vi skulle spise til aften: Fiske- og skaldyrsbuffet. Der var temmelig mange mennesker, så jeg fik ikke taget nogle billeder, men her var simpelthen alt godt fra havet: Krebs, krabbekløer, forskellige slags fisk, lakridsmarineret laks, laksemousse, tang, rødbedekugler, forskellige salater og dips, pil-selv-rejer, muslingesuppe osv. Hvis man ikke var meget for fisk, var der også mulighed for at bestille noget andet.

De Andy Warhol - inspirerede billeder prydede væggen i det rum, hvor vi spiste. Jeg aner ikke, hvem den portrætterede er/ var. Restauranten ligger næsten i vandkanten, kun adskilt af en terrasse. Her er det den tidligere station, som har fået nyt indhold.

Efter denne skønne aften gik turen tilbage til kroen og en godnatdrink i baren (udendørs!). Sidste programpunkt var morgenmaden søndag morgen, og derefter gik det hjemover.
En dejlig weekend var forbi.